De term millennial hoor je vaak terugkomen in organisaties, dikwijls negatief. Ze zouden handig zijn met technologie en worden gezien als idealistisch. Vaak verkiezen ze flexibiliteit boven zekerheid. Daarnaast wordt er gezegd dat ze bovengemiddeld narcistisch en egoïstisch zijn. Het enige feit is dat ze tussen 1980 en 2000 zijn geboren.

In het artikelDe blik van buiten: een opvallend groot verloop in de zorg’ wordt al aangekaart dat er in de zorg een hoog verloop is. Een startende verpleegkundige staat niet meer tot aan hun pensioen aan het bed maar zoekt al snel een kantoorbaan op, een kenmerk van de millennial. Waar ligt dat aan en hoe anticipeer je hierop als organisatie?

Jobhoppers

Het jobhoppen is bij de millennial niet onbekend. De gemiddelde millennial wisselt om de drie jaar van baan. Dit heeft alles te maken met het gebruikelijke spreekwoord het gras is groener aan de overkant. De millennial is op zoek naar uitdaging, heeft hoge eisen en grote dromen. Ook hun (sociale)omgeving legt een hoge druk op de prestatie van deze doelgroep.

Als organisatie vraagt dit om een andere benadering. Want hoe houd je de talentvolle milennial aan je zijde? Zelf ben ik uit het bouwjaar 1992 en krijg het stempeltje millennial.

Wat ik belangrijk vind is met stipt op nummer één mijn persoonlijke ontwikkeling. Door een persoonlijk ontwikkel budget aan te bieden heeft de millennial de mogelijkheid bij jouw bedrijf te ontwikkelen en door te groeien. Vervolgens is het voor mij belangrijk om doelen te stellen. Maak de millennial belangrijk, laat zien dat zij meewerken aan een hoger doel in de organisatie. Hierdoor voelen zij zich gewaardeerd en blijven zij tevreden. Tot slot zijn collega’s een belangrijke factor voor mij. Naast hard werken zijn fijne collega’s en gezelligheid van groot belang. Ontspannen na werktijd door bijvoorbeeld een potje tafelvoetbal te doen trekt de millennial.

Tot slot

Vanuit Foqus Advies denken we graag met organisaties mee om in verbinding te blijven met de millennial. Dit doen we door een analyse van de huidige situatie af te nemen. Door de situatie in kaart te brengen wordt er gekeken waar de verbeterpunten liggen.  Om de behoeften van de doelgroep op tafel te krijgen, in dit geval de millenial, zal er naar hen geluisterd worden. Vervolgens zal er een bondig en helder advies worden gegeven en weet je als organisatie waar je aan toe bent en mee aan de slag kan.

Meer weten over verbinding met millennials?

Laurentien Korteweg komt graag een kopje koffie drinken om hierover meer te vertellen. Bel haar voor een afspraak via 06 43287647.