Ga naar de inhoud

Begin je werving met de candidate journey

Herken je dit? Je hebt voor je vacature je proces in orde gebracht, de doelgroep bepaald en toch heb je onvoldoende kandidaten. Ons advies? Breng voordat je gaat werven de candidate journey in kaart zodat je sollicitanten tijdens het wervingsproces aangehaakt blijven. Arianne van Donkelaar deelt hoe je dit kan aanpakken.

Wat is de candidate journey?

De candidate journey is de reis die kandidaten maken vanaf het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met de organisatie totdat ze in dienst treden. Door te zorgen dat de kandidaat een goede reis heeft (dus een georganiseerd proces), kun jij als recruiter of hr professional het verschil maken. De candidate journey bestaat uit de volgende fasen: de bewustwordingsfase, de interessefase, de oriëntatiefase en de sollicitatiefase (zie afbeelding).

Het doel

De candidate journey geeft inzicht in waar kandidaten zich in het wervingsproces bevinden, welke vragen zij op dat moment hebben en welke knelpunten zij ervaren. Door je dit af te vragen, kun je de knelpunten tackelen en vragen in je communicatie ondervangen en optimaliseren. Zo kun je kandidaten een positieve ervaring geven en ervoor zorgen dat ze verbonden blijven.

Kortom, aan de hand van de candidate journey weet een recruiter veel beter aan welke knoppen er gedraaid moet worden om juist die kandidaten uit de specifieke doelgroep binnen te halen én te binden.Candidate Journey

Hoe ziet de candidate journey eruit?

Het is daadwerkelijk een reis die een kandidaat van A naar B brengt. Het startpunt (A) is de bewustwording van een kandidaat dat hij/zij een nieuwe baan wil. Het einddoel (B) is het aannemen van de kandidaat. Alle contactmomenten die plaats vinden tussen A en B zijn onderdeel van de reis. Denk bijvoorbeeld aan advertenties, vacatureteksten, een werkenbij-site, de telefonische intake of een uitnodigingsmail voor een kennismakingsgesprek.

Wie beheert het?

De recruiter coördineert en volgt in de meeste organisaties het wervingsproces en weet precies waar de doelgroep zich bevindt en hoe de doelgroep benaderd wil worden. Vaak heeft de recruiter te maken met verschillende vacatures en dus met meerdere doelgroepen, bijvoorbeeld een vacature voor financieel medewerker maar ook voor een verpleegkundige. Om elke doelgroep waar jij voor gaat werven goed te leren kennen, is het verstandig om per vacature ook een ‘candidate persona’ op te stellen. Dat geeft je inzicht in de doelgroep, zodat je de communicatie uit de candidate journey kunt toespitsen op deze doelgroep.

En nu? 

Sta regelmatig stil bij jouw wervingsproces. Elke doelgroep heeft andere behoeften; niet elk wervingsproces sluit naadloos aan op elke doelgroep. Blijf je verdiepen in de vragen en behoeften van de kandidaat en ontwikkel de candidate journey voordat een nieuw wervingsproces wordt opgestart. Je zult zien dat de kans op het vinden van de juiste kandidaat aanzienlijk zal verbeteren.

We denken graag mee

Arianne van DonkelaarDit artikel is geschreven door Arianne van Donkelaar. Zij denkt graag mee in het opstellen van een goede candidate journey. Neem contact met haar op via: arianne@foqus-advies.nl of 06 48437186.