Herken je dit? Je hebt voor je vacature je proces in orde gebracht, de doelgroep bepaald en toch heb je onvoldoende sollicitanten. Ons advies? Breng voordat je gaat werven de candidate journey in kaart zodat je sollicitanten tijdens het wervingsproces aangehaakt blijven. Arianne van Donkelaar deelt hoe je dit kan aanpakken.

Wat is de candidate journey?

De candidate journey is de reis die kandidaten maken vanaf het punt dat ze voor het eerst in aanraking komen met de organisatie, totdat zij officieel een werknemer worden. Jij als recruiter of HR-professional kan middels een goede reis, ofwel een goed proces het verschil maken. De candidate journey bestaat uit een aantal fasen: de oriëntatiefase, de sollicitatiefase en de selectiefase.

Het doel

De candidate journey geeft inzicht in waar kandidaten zich in het wervingsproces bevinden, welke vragen zij op dat moment hebben en welke knelpunten zij ervaren. Door je dit af te vragen, kun je de knelpunten tackelen en vragen in je communicatie ondervangen en optimaliseren. Zo kan je kandidaten een positieve ervaring geven en ervoor zorgen dat de kandidaat gebonden blijft.

Kortom, aan de hand van de candidate journey weet een recruiter veel beter aan welke knoppen er gedraaid moet worden om juist die specifieke doelgroep binnen te halen en te binden.Candidate Journey

Hoe ziet de candidate journey eruit?

Het is daadwerkelijk een reis die een kandidaat van A naar B brengt. Het startpunt (A) is de bewustwording van een kandidaat dat hij/zijeen nieuwe baan wil. Het einddoel (B) is het aannemen van de kandidaat. Alle contactmomenten die plaats vinden tussen A en B zijn onderdeel van de reis. Denk bijvoorbeeld aan advertenties, vacatureteksten, een werkenbijsite, de telefonische intake of een uitnodigingsmail voor een kennismakingsgesprek.

Wie beheert het?

De recruiter coördineert en volgt in de meeste organisaties het wervingsproces en weet precies waar de doelgroep zich bevindt en hoe de doelgroep benaderd wil worden. Dit is echter niet altijd een gegeven, want een recruiter heeft veelal te maken met verschillende vacatures en dus met meerdere doelgroepen. Bijvoorbeeld een vacature voor financieel medewerker, maar ook voor een secretaresse. Om de doelgroep waar jij voor gaat werven goed te leren kennen, is het verstandig ook een candidate persona op te stellen. Deze geeft inzicht in de doelgroep, zodat jij de communicatie en uitingen uit de candidate journey gericht kan toespitsen op deze doelgroep.

En nu? 

Sta regelmatig stil bij jouw wervingsproces. Elke doelgroep heeft andere behoeften; niet elk wervingsproces sluit naadloos aan op elke doelgroep. Blijf je regelmatig verdiepen in de vragen en behoeften van de kandidaat en ontwikkel een candidate journey voordat een nieuw wervingsproces wordt opgestart. Je zult zien dat je de kans op het vinden van de juiste kandidaat aanzienlijk zal verbeteren.

We denken graag mee

Arianne DonkelaarDit artikel is geschreven door Arianne van Donkelaar. Zij denkt graag met u mee in het opstellen van een goede candidate journey voor uw (zorg)organisatie.

Neem contact met Arianne op via: arianne@foqus-advies.nl of 06 48437186.