Ga naar de inhoud

Vier stappen om te communiceren op verschillende niveaus

De adviseurs van Foqus Advies worden ingezet op opdrachten bij uiteenlopende (zorg)organisaties in verschillende rollen. Het doel van de opdracht, de werkzaamheden en het te behalen resultaat zijn elke keer weer anders. Maar in iedere opdracht staan twee dingen centraal: samenwerking en communicatie.  

Soorten gesprekspartners

Tijdens een opdracht schakelen onze adviseurs met directeuren, managers en andere medewerkers. Maar ook met externe partijen en soms met kandidaten. Al die mensen hebben hun eigen drijfveren, belangen en communicatieskills De vaardigheid om op meerdere niveaus te kunnen communiceren is dan zeer belangrijk. Natuurlijk geldt dat niet alleen voor ons als extern adviseur: in diverse functies krijg je hiermee te maken. Daarom delen we graag een kort stappenplan dat ook jou helpt om op verschillende niveaus te communiceren. 

Stap 1: ken je gesprekspartner

Misschien ligt het voor de hand maar een stap die toch vaak vergeten wordt is: weet wie er tegenover je zit. Doe voor het gesprek onderzoek naar de persoon die je gaat spreken en kijk verder dan zijn of haar functie. Welke werkzaamheden verricht hij/zij? Werkt hij/zij al lang bij de organisatie? Hoe staat deze gesprekspartner bekend binnen de organisatie? En waarom heb jij deze persoon nodig? Kortom, bereid je goed voor zodat je weet wie er tegenover je zit. 

Stap 2: achterhaal het doel van je gesprekspartner

Als je samenwerkt met meerdere personen, kan het zijn dat er meerdere (en soms zelf tegenstrijdige) belangen zijn. Stel je bespreekt met een projectgroep een wervingscampagne. Het belang van een hr manager is wellicht het drukken van de kosten. Mogelijk is het belang van een communicatiemedewerker het zorgvuldig uitrollen van hoogwaardige teksten en beeldmateriaal, terwijl het belang van een teamleider Zorg het zo snel mogelijk invullen van een vacature is. Meerdere belangen die gepaard gaan met verschillende einddoelen. Zorg daarom dat jij de doelen van jouw gesprekspartners kent zodat jij jouw communicatie en handelen daarop af kunt stemmen. 

Stap 3: onderzoek de drijfveren van je gesprekspartner

Het doel van je gesprekspartner is helder, op naar de volgende stap. Dat is het onderzoeken van de drijfveren van jouw gesprekspartner. Om succesvol samen te werken is het goed om te weten wat hem/haar drijft. Waardoor wordt hij/zij gemotiveerd? Wat vindt hij/zij leuk om te doen? Waardoor gaat hij/zij harder werken? Wat heeft hij/zij nodig om de juiste werkhouding aan te nemen? Wanneer jij de drijfveren van de gesprekspartner hebt achterhaald, ben jij in staat om hem/haar te motiveren en te enthousiasmeren voor hetgeen waar jullie aan werken.

Stap 4: bepaal de juiste communicatiestijl

Tot slot bepaal je de juiste communicatiestijl. We blijven bij het voorbeeld over de wervingscampagne. Een  hr manager wil wellicht tweewekelijks in een persoonlijk overleg bijgepraat worden over de stand van zaken op het vlak van planning, kosten en knelpunten. Een teamleider Zorg daarentegen wil van dag tot dag informatie over het aantal sollicitanten. Terwijl een communicatiemedewerker na het publiceren van de advertenties nauwelijks nog gesproken wordt. Stem in samenspraak met de gesprekspartners de gewenste communicatiestijl af, de frequentie daarvan en de inhoud.


Kun je meer tips gebruiken over dit onderwerp? Adviseur Laurentien Korteweg denkt graag met je mee en is te bereiken via
laurentien@foqus-advies.nl of telefonisch: 06 43287647.