Ga naar de inhoud

Dit zijn de 4 meest voorkomende problemen bij samenwerking

Waar mensen werken wordt er samengewerkt. Denk hierbij niet alleen aan de samenwerking binnen je eigen team of afdeling. Maar ook tussen verschillende teams, met leveranciers en andere samenwerkingspartners.  

Goed met elkaar samenwerken heeft als effect dat teamleden elkaar op tijd informeren en ondersteunen, ook als de werkdruk ongezond hoog is. Samen is het team in staat om problemen en knelpunten op tijd te signaleren en op te lossen. En goed samenwerken is van belang om met elkaar doelen te kunnen behalen.  

Toch merk ik vaak dat een goede samenwerking niet binnen elk team of binnen elke organisatie even vanzelfsprekend is.  

Goed en prettig samenwerken is een uitdaging

Een team bestaat uit een groep mensen die allemaal verschillende talenten en karakters hebben.  Gezamenlijk hebben ze de verantwoordelijkheid om een bepaalde opdracht of taak te doen. Als je in een team werkt heb je dus te maken met verschillen. Verschillende type mensen, verschillende meningen etcHoe je samen vorm geeft aan deze verschillenbepaalt hoe prettig of lastig de samenwerking verloopt. Wat mij betreft is het echt niet zo gek dat samenwerken niet altijd even vanzelfsprekend verloopt. Om op een goede manier samen te werken is het van belang om oog te hebben voor zowel de taakkant als de relatiekant van de samenwerking. Op beide punten kan het mis gaan en kunnen er conflicten ontstaan.  

De 4 meest voorkomende problemen waarop het bij samenwerking in een team fout kan lopen 


1. Het is niet duidelijk wat
de doelstelling is
Weet ieder groepslid wat het gezamenlijke doel is van het team? Wat willen jullie met elkaar bereiken? Hebben jullie hier met elkaar hetzelfde beeld bij? 

2. Onduidelijke taakverdeling
Weten de teamleden welk teamlid voor welke taken verantwoordelijk is binnen het team? En is het duidelijk hoe de besluitvorming binnen het team eruit ziet? 

3. Elkaar niet aanspreken – geen open communicatie
Lukt het om met elkaar in gesprek te gaan? Elkaar aan te spreken op de dingen die niet goed zijn gegaanMet elkaar in gesprek gaan gaat verder dan alleen de overdracht of aanwezig zijn tijdens de vergaderingen. 

4. Niet luisteren naar wat de ander te vertellen heeft
Mogen de verschillen er zijn binnen het team? Is het mogelijk om op een respectvolle en open manier met elkaar in gesprek te gaan? Lukt het om echt naar elkaar te luisteren? Hoe gaat het team om met de tegenstellingen en kritiek? 

Wat kun je doen? 

Een goede samenwerking vraagt van elk teamlid een inspanningsverplichting en de bereidheid om met elkaar aan de slag te gaan. Het vraagt ook wat vanuit de organisatie, namelijk dat er heldere doelen en kaders zijn 

Het loont om op tijd actie te ondernemen als je merkt dat de samenwerking binnen je team niet goed verloopt. Ga daarom met je teamleden in gesprek. Kijk of het lukt om samen te ontdekken waar het mogelijkerwijs mis gaat en wat er nodig is. Lukt het niet om met elkaar te ontdekken wat er nodig is? Schakel dan op tijd advies en hulp in van een derde. Daarmee voorkom je verdere escalatie, verzuim, ontslag, daling van de productiviteit en ontevreden klanten. 

Ondersteuning nodig? 

Neem vrijblijvend contact met ons op via 085-0027531 of info@foqus-advies.nl.

Ingrid MiddelkoopDit artikel is geschreven door Ingrid Middelkoop. Zij is mediator, coach en vertrouwenspersoon. Ingrid is als zzp’er lid van het adviseursnetwerk van Foqus Advies.