Ga naar de inhoud

Het is makkelijker om kennis bij te brengen dan competenties

De krapte op de arbeidsmarkt leidt tot grote problemen binnen de zorg. Een sector waar de werkdruk al hoog is. En al is de vijver om uit te vissen beperkt, het liefst willen we allemaal ook nog het schaap met vijf poten.

Feit is: je zult in de huidige markt keuzes moeten maken. Zoek je wat langer door met als gevolg meer brandjes op de werkvloer? Of kies je iemand om in te investeren en doorbreek je patronen? Als manager heb ik het geregeld aangedurft om iemand aan te nemen zonder kennis van het vakgebied. Ik keek naar persoonlijkheid en competenties. En dat is erg goed bevallen.

Persoonlijkheid en competenties

Met persoonlijkheid en competenties kun je direct aan de slag. Iemand die bijvoorbeeld goed kan samenwerken, initiatief neemt en daarnaast nieuwsgierig en enthousiast is, zal snel leren. Zo’n medewerker kun je in korte tijd veel kennis bijbrengen, maar hij/zij zal zelf ook het voortouw nemen. 

Je kunt ook kiezen voor iemand met de juiste kennis, die qua persoonlijkheid minder in het team past. Of die nog niet de competenties heeft om het werk uit te voeren. Daar krijg je gedoe mee. Want er is te weinig tijd om goede begeleiding te geven en als iemand voor zich uit gaat zitten staren als er geen instructie komt, dan heb je daar ook last van. Laat staan de collega’s die al zo druk zijn!

Dna van de organisatie

Mijn boodschap? Stop met zoeken naar die ideale kandidaat. Kijk naar de mens zelf en of die bij het dna van jouw organisatie en bij jouw team past. Die kennis volgt dan echt wel. 

Ook zo’n vraagstuk?

Is dit herkenbaar voor je, of heb je een ander vraagstuk vanuit je rol als manager waar je over wilt sparren? Neem gerust contact op via jennifer@foqus-advies.nl of bel me even op 06-14852469.

Dit artikel is geschreven door Jennifer Schuurman.