Ga naar de inhoud

Arbeidsmarktcommunicatie, de essentie van doelgroeponderzoek

“Mijn wervingscampagne slaat niet aan!” of “ik krijg niet de juiste kandidaten binnen op mijn vacature!”.

Je zult net zien: je hebt net een nieuwe wervingscampagne gelanceerd of veel tijd gestoken in het herschrijven van een vacaturetekst, krijg je geen óf niet de juiste kandidaten. Een veel voorkomende oorzaak is het gebrek aan aansluiting met de doelgroep. Als je niet scherp hebt welke doelgroep je wilt bereiken, (en dus algemeen werft) zal niemand zich écht aangesproken voelen.

Succesvolle arbeidsmarktcommunicatie (waaronder vacatureteksten en wervingscampagnes) begint bij het in kaart brengen van je doelgroep. Onderzoek welke specifieke doelgroep passend is voor jouw wervingsvraag. Misschien zoek jij met name schoolverlaters? Of juist parttimers? Het is belangrijk dat jij aan de start bepaalt welke doelgroep je zoekt, zodat je jouw communicatie op deze doelgroep kunt afstemmen.

De meerwaarde van doelgroeponderzoek!

Stap één in het opzetten van arbeidsmarktcommunicatie is het doelgroep onderzoek. Dit zorgt voor het efficiënt en effectief werven van de juiste kandidaten. Arbeidsmarktcommunicatie die aansluit bij de (door jou specifiek te werven) doelgroep, zorgt er o.a. voor dat kandidaten:

  1. Zich aangesproken voelen;
  2. Zichzelf herkennen in de vacature;
  3. Worden aangezet om te solliciteren;
  4. Jou zien als een aantrekkelijk werkgever!

In het doelgroep onderzoek achterhaal je o.a. de drijfveren, interesses, wensen en demografische gegevens van de doelgroep. Met hulp van de inzichten uit het doelgroeponderzoek, is het voor jou mogelijk om een persona samen te stellen en vervolgens een recruitmentstrategie voor jouw wervingsvraag te ontwikkelen.

Aan de slag met persona’s!

De tweede stap in het ontwikkelen van goede arbeidsmarktcommunicatie, is het opstellen van ‘candidate persona’s’. Een candidate persona is: ‘een profiel van jouw ideale kandidaat waarin beschreven staat wat de kandidaat drijft, welke doelen hij of zij heeft en waarnaar hij op zoek gaat in een nieuwe baan’.

Hoe pak ik dat aan? 

Organiseer een ‘persona-brainstorm’ waarin je met een panel (bestaand uit de doelgroep die jij zoekt) stil staat bij verschillende doelgroep kenmerken. Je kijkt o.a. naar demografie, opleiding, beroep en werkgever, soft skills en drijfveren, persoonlijkheid en interesses, kanalen en vindbaarheid. Na de persona-brainstorm verzamel je alle inzichten. De verwachting is dat je met deze informatie twee of meer (kandidaat)profielen tot stand kunt brengen, ofwel candidate persona’s. Vervolgens geef je namen aan de persona’s, maak je een persona paspoort en zorg je ervoor dat deze goed zichtbaar zijn voor jouw recruitmentafdeling.

Met behulp van deze candidate persona’s kan je een technische persona opstellen, die een marketingbureau nodig heeft voor de inrichting van recruitmentmarketing.

Kortom!

Arbeidsmarkt communicatie is de lijm die alle bouwstenen van het vijf-componenten model verbindt. Investeer in deze bouwsteen en zie hoe je organisatie groeit in de arbeidsmarkt van vandaag.  

Meer weten?

Ben je benieuwd welke rol wij kunnen spelen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie in jouw organisatie? En wil je hierover eens van gedachten wisselen? Neem contact met ons op via info@foqus-advies.nl

Volg ons op LinkedIn om niets te missen over de inhoud van ons vijf-componentenmodel.

Dit artikel is geschreven door Arianne Donkelaar, adviseur

Wil je meer informatie?

Arianne Adviseur