Ga naar de inhoud

Boomerang recruitment: neem jij oud-medewerkers aan?

Zoals in mijn vorige artikeloffboarding naar voren kwam zijn er diverse redenen om een organisatie te verlaten. Een beter salaris, meer ontwikkelmogelijkheden of dat grote commerciële bedrijf dat lonkt bijvoorbeeld. Maar als je eenmaal aan de slag bent gegaan, blijkt ineens dat je vorige werkgever toch zo slecht nog niet was. Dan komt het besef dat het gras niet altijd groener is aan de overkant. En als je oude werkgever dan vraagt of je terug wil komen… is jouw beslissing snel genomen. Slim bekeken van je werkgever om de stoute schoenen aan te trekken en je opnieuw te benaderen. Daar is een naam voor: boomerang recruitment!  

Wat is boomerang recruitment

Boomerang recruitment is een wervingsmethode waarbij de organisatie een voormalige werknemer weer in dienst neemt om een (​​nieuwe of bestaande) functie te vervullen. En dat kan heel effectief zijn, iemand terugvragen die al bekend is met de cultuur en systemen van het bedrijf en die mogelijk óók nog over de vaardigheden en ervaring beschikt die nodig zijn voor de (nieuwe) functie.  

Waarom kiezen organisaties hiervoor?

Organisaties hebben verschillende redenen om boomerang recruitment in te zetten, zoals het verbeteren van het imago van de organisatie, kennis terug in huis halen en de kwaliteit van de arbeidskrachten verhogen. Het biedt voormalige medewerkers de mogelijkheid om terug te keren naar hun oude bedrijf en hun kennis en ervaring te delen met collega’s.

Wat maakt het aantrekkelijk?

Het gaat in deze methode dus om het werven van voormalig werknemers, bijvoorbeeld door ze actief te benaderen en ze uit te nodigen een open sollicitatie te doen. Dit wordt aantrekkelijk voor ex-medewerkers wanneer er gunstige voorwaarden aan verbonden zijn: door het aanbieden van boomerangprogramma’s (speciale trainingen, stages, coaching en financiële incentives), het aanbieden van stage- of trainingsmogelijkheden aan voormalige werknemers en het aanbieden van een alumni-netwerk1 

Daarnaast helpt het bij het bouwen aan een sterk werkgeversmerk, waardoor een organisatie aantrekkelijk wordt voor toekomstige werknemers en aantrekkelijk blijft voor de huidige medewerkers. Wil je meer lezen over een sterk werkgeversmerk? Dit leg ik je uit in mijn volgende artikel!  

Meer weten?

Foqus Advies heeft ruime ervaring bij het bouwen aan zorgorganisaties. Wij helpen jouw organisatie o.a. verder met procesoptimalisatie op het gebied van hr-en recruitment, zorgen voor een goed on- en offboarding programma en helpen je graag met teamcoaching.    

Klinkt bovenstaande interessant en zou jij dit willen toepassen binnen jouw bedrijf? Neem gerust contact op voor de mogelijkheden, ik ben bereikbaar op: 06-43287647 of per mail: laurentien@foqus-advies.nl

Dit artikel is geschreven door Laurentien Korteweg, adviseur