Ga naar de inhoud

De vijf bouwstenen: bouwsteen “Werving- en Arbeidsmarktcommunicatie”

Bij Foqus Advies werken we met een vijf-componentenmodel voor het optimaliseren van de werving, selectie en onboarding van nieuwe medewerkers. Vier van de vijf bouwstenen zijn in de afgelopen maanden in verschillende artikelen aan bod gekomen. Het ging hierbij over mensen, processen, systemen & techniek en data- & stuurinformatie.  

Met dit artikel staan we kort maar krachtig stil bij de vijfde bouwsteen: werving- en arbeidsmarktcommunicatie. Waarom is dit zo belangrijk en wat kun jij doen om je arbeidsmarktcommunicatie te versterken? 

Waarom is arbeidsmarktcommunicatie belangrijk?

Zorgorganisaties zijn in een concurrentiestrijd gekomen om talent aan te trekken en te behouden. Ze hebben te maken met steeds meer schaarse functies. Het belang van sterke arbeidsmarktcommunicatie is daarmee in de afgelopen jaren enorm toegenomen. Het vormt een belangrijke sleutel naar het aantrekken van de juiste kandidaten, het opbouwen van een positief werkgeversmerk en het behouden van je medewerkers. Met goede communicatie richting de arbeidsmarkt bereik je de doelgroepen beter en dit heeft effect op de snelheid van het vervullen van vacatures. Het belang is daarom ontzettend groot. Zeker in de zorg!

Wat valt er onder arbeidsmarktcommunicatie?

Denk hierbij o.a. aan;

  • Vacatureteksten 
  • Webteksten 
  • Ervaringsverhalen van medewerkers 
  • Emailteksten 
  • Arbeidsvoorwaarden 
  • Persona’s 
  • Berichten op social media 

Tips voor het versterken van jouw arbeidsmarktcommunicatie!

  1. Duidelijke identiteit en waarden Definieer je organisatie identiteit en waarden en neem dit mee in je communicatie richting de arbeidsmarkt. Dit zal potentiële kandidaten helpen om zich met jouw missie en cultuurwaarden te identificeren.   
  2. Een aantrekkelijke ‘werkenbij’ site Zorg voor een aantrekkelijke en informatieve werkenbij site met concrete vacatureteksten, medewerkersverhalen en cultuurinformatie.  
  3. Gebruik social media Zorg voor regelmatige activiteiten op social media om je werkgeversmerk te promoten. Gebruik hiervoor platforms zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Faciliteer je medewerkers om dit ook te doen op persoonlijke accounts. 
  4. Feedback en evaluatie  Verzamel feedback van medewerkers en sollicitanten om je communicatiestrategie voortdurend te verbeteren.  

Kortom!

Arbeidsmarkt communicatie is de lijm die alle bouwstenen van het vijf-componenten model verbindt. Investeer in deze bouwsteen en zie hoe je organisatie groeit in de arbeidsmarkt van vandaag.  

Meer weten?

Ben je benieuwd welke rol wij kunnen spelen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie in jouw organisatie? En wil je hierover eens van gedachten wisselen? Neem contact met ons op via info@foqus-advies.nl

Volg ons op LinkedIn om niets te missen over de inhoud van ons vijf-componentenmodel.

Dit artikel is geschreven door Laurentien Korteweg, adviseur

Wil je meer informatie?

Laurentien Adviseur