Ga naar de inhoud

Integrale werving: iets voor jouw organisatie?

Kandidaten die te laat worden opgevolgd. Leerlingen die van het kastje naar de muur worden gestuurd. Of vrijwilligers die geen idee hebben waar zij zich kunnen aanmelden. Gevolgen van een onduidelijk belegd recruitmentproces en gebrek aan eigenaarschap. Dit alles kan voorkomen worden door middel van integrale werving. In dit artikel leggen we je daar graag meer over uit. 

Verantwoordelijkheid recruitmentproces vastleggen

Als zorginstellingen onze hulp inschakelen bij de werving van personeel, starten we altijd met het in kaart brengen van de recruitmentafdeling. We kijken onder andere naar de processen. Wat we geregeld tegenkomen is dat het recruitmentproces belegd is bij meerdere personen binnen de organisatie (zoals recruiters, managers en hr-adviseurs). Hierdoor is het onduidelijk wie eindverantwoordelijk is. Gevolg? Een rommelig en langdurig recruitmentproces. Ons advies is om duidelijk vast te leggen wie eigenaar is van het recruitmentproces.

Alle doelgroepen meenemen in wervingsprocedure

Ook als recruitment de eindverantwoordelijkheid heeft, kan het zijn dat de wervingsprocedure niet op de meest efficiënte manier is ingericht. We zien namelijk vaak dat de focus van zowel recruitment als managers en hr ligt op het werven van personeel. “Dat is toch logisch?” zul je wellicht denken. En het is zeker niet gek in deze krappe arbeidsmarkt met een groot tekort aan zorgmedewerkers. Maar door deze specifieke focus worden andere doelgroepen geregeld over het hoofd gezien. Zo wordt de werving van leerlingen, stagiaires, vrijwilligers en mantelzorgers vaak niet meegenomen in het reguliere recruitmentproces. Deze werving is vaak belegd bij afdelingen met weinig tot geen wervingskennis, waar de focus ligt op interne begeleiding. Een gemiste kans wat ons betreft.   

Druk op de zorg verlichten

Wij zien leerlingen en stagiaires namelijk als de medewerkers van de toekomst. Daarnaast maken vrijwilligers en mantelzorgers het mogelijk om de druk op de zorg deels weg te nemen en van betekenis te zijn. Ons motto is: werving is werving. Daarmee bedoelen we dat álle wervingsprocessen binnen een organisatie (zowel van personeel als leerlingen, stagiaires, vrijwilligers en mantelzorgers) bij één afdeling belegd moeten zijn. Idealiter de recruitmentafdeling want die beschikt over alle wervingskennis en kan zich focussen op werving voor alle doelgroepen. Dit noemen we integrale werving – de werving van de toekomst. 

Aan de slag met integrale werving

Ons advies is dus: steek de handen uit de mouwen en ga aan de slag met integrale werving. De blauwdruk van het recruitmentproces voor personeel kan met een aantal kleine aanpassingen overgenomen worden voor de andere doelgroepen. Daarnaast kan het huidige ATS (applicant tracking system) ook gebruikt worden voor leerlingen, stagiaires, vrijwilligers en mantelzorgers. Tot slot is het verstandig om de (arbeidsmarkt)communicatie voor deze doelgroepen op te zetten. Denk hierbij aan een gezamenlijke werkenbijsite en wervingscampagnes. Integrale werving levert jouw organisatie niet alleen efficiëntie en zorgvuldige wervingstrajecten op maar zorgt ook voor alternatieven voor de huidige personeelstekorten.  

Arianne DonkelaarPast integrale werving bij jouw organisatie en wil je er eens over van gedachten wisselen? Ik denk graag met je mee en ben bereikbaar op 06 48 43 71 86 en via mail: arianne@foqus-advies.nl

Dit artikel is geschreven door Arianne van Donkelaar, adviseur