Ga naar de inhoud

Interim-recruitment bij een VVT-organisatie

Als adviseur worden mijn collega’s en ik ingezet bij zorginstellingen die een opdracht hebben op het vlak van hr en/of recruitment. Meestal betreft het een specifiek en vooral ook urgent organisatievraagstuk. Het is belangrijk om dan zo snel mogelijk up-and-running te zijn en zelfstandig aan de slag te gaan. Wist je dat er voor een regulier onboarding proces van een nieuwe medewerker 100 dagen staat? Die tijd hebben we als interim-adviseur natuurlijk niet. Benieuwd hoe ik ervoor zorg dat ik in korte tijd zo efficiënt en effectief mogelijk aan de slag kan?

Verlichting brengen op de workload

Als extern adviseur is het noodzakelijk dat je bepaalde vaardigheden en competenties bezit om een opdracht binnen een vastgestelde termijn tot het gewenste resultaat te brengen. Ik neem de dagelijkse operationele leiding over, meestal omdat er (tijdelijk of helemaal) geen andere collega’s zijn die de afdeling bemannen. Om meteen te kunnen schakelen is het noodzakelijk om de organisatie snel te leren kennen en efficiënt te werken. Hierdoor komt er direct een stuk verlichting op de workload. Hoe werkt dat in de praktijk?

Het voorbeeld: een VVT-organisatie waar één recruiter in vaste dienst was die een andere baan heeft gevonden, zoekt een tijdelijke oplossing.

Deze zorginstelling heeft ons ingeschakeld voor ondersteuning op het recruitment proces (voor een periode van vier maanden). In mijn rol als interim recruiter ligt de focus binnen deze opdracht vooral op het draaiend houden van het werving en selectieproces. Daarnaast neem ik als adviseur het initiatief om – in overleg met de opdrachtgever – optimalisaties uit te voeren en managers te adviseren. Denk hierbij aan optimalisatie van en communicatie over het werving en selectieproces, het in kaart brengen van de wervingsbehoefte en het verminderen van de uitstroom van medewerkers.

Doelen bereiken door contractering

Om de gestelde doelen te bereiken is contractering van belang. Dat klinkt misschien zakelijk, maar het is heel belangrijk om de samenwerking goed af te stemmen met de opdrachtgever en de opdracht helder te formuleren. Hieronder neem ik je mee hoe ik zo’n opdracht start.

  • Als eerste organiseer ik een meeting met de vertrekkende medewerker voor een overdracht;
  • Ik zorg dat ik alle inloggegevens heb van de systemen voor of op mijn eerste werkdag zodat ik het proces meteen kan overnemen;
  • Met de opdrachtgever bespreek ik bij aanvang de huidige situatie en ik inventariseer alle processen;
  • Ik stem daarnaast af wat de gewenste situatie is en zorg ervoor dat de verwachtingen helder en realistisch zijn;
  • Met stakeholders plan ik kennismakingsgesprekken waarin ik afstem wat van hen wordt verwacht en welke informatie ik nodig heb;
  • Gedurende de opdracht rapporteer ik over en bewaak ik de voortgang van de opdracht.

Focus op een duurzaam resultaat

Met onze ervaring op het gebied van hr en recruitment brengen wij graag een stuk verlichting op de workload van jouw afdeling. Wij kunnen jouw organisatie hierin ontzorgen, op operationeel en strategisch vlak. Wij denken mee over de beste aanpak en zorgen voor een passende oplossing met de focus op een duurzaam resultaat.

Heb je ook een urgent organisatievraagstuk en behoefte aan iemand die met een frisse blik naar jouw organisatie kijkt? Of heb je tijdelijke capaciteit nodig op hr- of recruitmentvlak? Ik denk graag met je mee en ben bereikbaar op: 06-43287647 of per mail: laurentien@foqus-advies.nl

Dit artikel is geschreven door Laurentien Korteweg, adviseur