Het ontgaat niemand dat het merendeel van de sectoren in Nederland met personeelstekorten kampt. Niet alleen de zorg heeft grote personeelsuitdagingen, ook in branches als de horeca, het onderwijs en het transport zijn de tekorten problematisch. Recruiters (zowel corporate als bij bureaus) zetten alles op alles om personeel te werven. Daarbij gebruiken ze verschillende wervingsmethoden zoals searchen, wervingscampagnes draaien of flyeren. Tijdens de uitrol van deze methoden wordt soms onvoldoende stilgestaan bij het imago van de organisatie. En dat terwijl het imago, ofwel employer brand, de basis is van werving!

Employer brand: wat is het ook alweer?

Je ziet de term employer brand of werkgeversmerk vast regelmatig voorbijkomen. Met deze term wordt bedoeld: het proces rondom het promoten van een organisatie als werkgever bij (potentiële) medewerkers. In jouw employer brand wil je laten zien wie je bent als werkgever, wat je boodschap is en wat je te bieden hebt. Zo creëer je een imago dat je vervolgens wilt communiceren naar (potentiële) medewerkers. Met als doel: hen te inspireren en te binden aan de organisatie zodat ze graag bij jou (komen of blijven) werken. Hoe sterker je employer brand is, hoe groter de kans dat je goede mensen aan je organisatie kunt verbinden. 

Waarom wil je een employer brand?

Het hebben van een krachtig employer brand levert jouw organisatie veel op en is dus zeker de moeite van de investering waard. Allereerst is het hebben van een goed werkgeversmerk kostenbesparend, omdat je minder geld in hoeft te zetten op recruitmentactiviteiten wanneer potentiële medewerkers jouw organisatie weten te vinden. Verder dring je met een goed werkgeversmerk de verloopkosten terug. Want het bouwen aan een goed merk betekent dat je constant waarde toevoegt aan jouw (potentiële) medewerkers, waardoor ze geen reden hebben om weg te gaan. Een krachtig employer band zorgt dus ook voor gelukkige en bovenal betrokken medewerkers, die vervolgens ook nog het visitekaartje zijn voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. 

Hoe zet je een employer brand op?

Focus, creativiteit en een strategisch plan zijn de vertrekpunten bij het opzetten van een krachtig employer brand. Wees je allereerst bewust van de essentie van een krachtig employer brand en start daarom met het in kaart brengen van het imago van de organisatie. Ga in gesprek met huidige medewerkers uit verschillende functies en achterhaal hoe zij de organisatie als werkgever beleven. Schaal vervolgens op met de afdeling marketing- en communicatie of schakel een marketingbureau in om jouw werkgeversmerk uit te rollen. Jouw employer brand is een verhaal waarin de identiteit en kernwaarden van de organisatie zijn opgenomen. Hierbij gaat het niet alleen om vertellen, maar juist om het laten zien en voelen. Blijf het verhaal communiceren en creëer momenten die (potentiële) medewerkers bijblijven. 

Zoals benoemd is het hebben van een krachtig employer brand een grote meerwaarde voor een organisatie en de basis voor jouw recruitmentactiviteiten. Beschikt jouw organisatie over een goed werkgeversmerk of valt er nog veel winst te behalen? Wij gaan graag met je in gesprek om te achterhalen of wij de juiste partij zijn om jullie organisatie hierbij te helpen. Adviseur Arianne van Donkelaar is te bereiken via arianne@foqus-advies.nl of telefonisch: 06 48 43 71 86.