Ga naar de inhoud

Met de handen in het haar: personeelstekort in de zorg

Mijn collega Ferdinand deelde in dit artikel zijn zorgen over de zorg. Het personeelstekort is één van de ‘hot topics’ in deze sector. RTL Nieuws schreef onlangs:

‘’De zorg is op dit moment een van de sectoren met het grootste personeelstekort: er staan 61.000 vacatures open, bleek deze week uit nieuwe cijfers. In 2019, dus voor corona, gaven werkgevers in de zorg al aan dat 7 op de 10 vacatures moeilijk vervulbaar zijn.’’ (bron: RTL Nieuws [1])

Tekort aan personeel zorgt voor grote problemen

Voor ons als adviseur is dit niets nieuws. De (zorg)instellingen waar wij komen, zitten allemaal met hun handen in het haar vanwege het personeelstekort. Het is één van de eerste dingen die ze op tafel leggen: “we hebben te weinig mensen en krijgen het rooster nauwelijks meer rond”. Daarnaast ervaren medewerkers hoge werkdruk en schieten de verzuimcijfers de hoogte in.

De focus ligt bij veel organisaties op de wervingsmogelijkheden: het aantrekken van nieuwe medewerkers. Daar wordt veel voor georganiseerd, zoals informatiebijeenkomsten en inloopuren voor sollicitanten. Maar minstens zo belangrijk is het om te kijken naar het behoud van de eigen medewerkers.

Deur dicht houden door goed te zorgen voor medewerkers

In Nederland werken er circa 1,4 miljoen mensen in de sector zorg en welzijn. Daarmee is zorg en welzijn één van de grootste werkgevers van Nederland. (bron: CBS [1]) Het is duidelijk dat het belangrijk is om een aantrekkelijke werkgever te zijn: niet alleen voor nieuwe collega’s maar ook om de achterdeur dicht te houden. Dat doe je onder andere door goed voor medewerkers te zorgen zodat ze de organisatie niet verlaten.

De hoge werkdruk is een veelgenoemde reden van mensen om te vertrekken. Daarnaast zien we in de praktijk een paar andere thema’s vaak terugkomen:

  • Te weinig loopbaanperspectief
  • Te weinig waardering/erkenning
  • Onvoldoende (of niet de juiste) coaching
  • Slechte balans werk/privé

Zoals Ferdinand ook al aangaf, is er helaas geen ‘quick fix’ voor dit soort vraagstukken. Kijkend naar het wervingsprobleem: het is een feit dat er een tekort is aan mensen en dat dat toeneemt. Maar door tijd en aandacht te steken in de ‘zittende’ medewerkers, verklein je de kans dat het kapitaal dat je al in huis hebt weggaat. En aan de slag gaat bij de buren, of zelfs in een andere branche.

Aandacht voor wat er speelt bij medewerkers

Zorg er daarom als leidinggevende voor dat je verbonden blijft met je medewerkers en spreek iedereen minstens één keer per kwartaal individueel. Daardoor hou je zicht op hoe ze ‘in de wedstrijd zitten’ en kun je tijdig inspelen op onvrede of een ontwikkelbehoefte. Soms zijn oplossingen dichterbij dan je denkt: misschien heeft die ene medewerker wel de ambitie én potentie om de stap te zetten naar de functie van teamleider waar jullie niemand voor kunnen vinden.

Door met elkaar in gesprek te blijven, bied je mensen een luisterend oor en is er ruimte om je waardering en erkenning te laten zien. Een belangrijke manier om jouw medewerkers te binden en behouden voor de organisatie.

Speelt dit vraagstuk binnen jouw organisatie en wil je er eens over van gedachten wisselen? Ik denk graag met je mee en ben bereikbaar op: 06-43287647 of per mail: laurentien@foqus-advies.nl

[1] Bronvermelding

‘Ook jij gaat het merken: vijf vragen over het personeelstekort in de zorg’

Arbeidsmarkt zorg en welzijn