Je kon het vanochtend overal lezen: de arbeidsmarkt is in het derde kwartaal iets minder gespannen. Eind september stonden er 17.000 minder vacatures open dan aan het einde van het tweede kwartaal, nadat het aantal vacatures acht kwartalen op rij toenam. Die afname was zichtbaar in diverse bedrijfstakken maar het sterkst in de handel. Het verrast ons niet dat dit voor de zorg anders ligt: daar nam het aantal vacatures nog steeds toe. (Bron: Arbeidsmarkt iets minder gespannen in het derde kwartaal, CBS)

Post en pray is niet voldoende om de juiste kandidaten te vinden 

Hoewel het aantrekken van nieuwe medewerkers een belangrijk onderwerp is én blijft binnen zorgorganisaties, zien we nog geregeld dat er niet veel meer gebeurt dan het plaatsen van vacatures op de website. Maar als er een structurele noodzaak is aan meer personeel, dan kom je er niet met het zogenoemde “Post & Pray”. In dit artikel vertelt adviseur Joanne Pennings over de inzet van recruitment marketing binnen de organisatie.


Wat is recruitment marketing

Waar marketing wordt ingezet om klanten een bepaald product te laten kopen, is recruitment marketing onmisbaar bij het aantrekken van de juiste kandidaten voor jouw organisatie. Bij recruitment marketing wordt het imago van de werkgever versterkt met als doel sollicitanten aan te sporen om te solliciteren.

Een marketingvoorbeeld: je bent als consument op zoek naar een nieuw koffiezetapparaat en gaat onderzoek doen op internet. De grote spelers verschijnen bovenaan in de zoekmachine dus die vallen je meteen op. Je hebt een aantal harde eisen: een volautomaat of filterkoffie, het aantal kopjes dat je kunt zetten, de soorten koffie en natuurlijk de maximale prijs. Maar daarnaast bekijk je via filmpjes of het onderhoud makkelijk is en lees je over de plussen en minnen in recensies. Als het product in een winkel te zien is, ga je daar nog even langs om te testen. Zo verzamel jij genoeg informatie om uiteindelijk een koffiezetapparaat te kopen dat helemaal voldoet aan jouw wensen.

In dit voorbeeld doe jij als klant uitvoerig onderzoek voordat je een beslissing maakt en tot aankoop overgaat. Zo werkt het ook met sollicitanten. Zij gaan niet direct naar jouw website om op de openstaande vacature te solliciteren, maar doen eerst onderzoek. Harde eisen zijn bijvoorbeeld de functie en het salaris, de reisafstand, flexibele werktijden en werken in een team. Daarnaast willen ze de sfeer van de organisatie proeven via social media kanalen, een kijkje achter de schermen krijgen van medewerkers en bijvoorbeeld een open dag bezoeken. Pas als er genoeg informatie verzameld is, zal de kandidaat besluiten te solliciteren op de vacature die voldoende aansluit op alle eisen én wensen.

Aan de slag met recruitment marketing

Hoe speel je hier als organisatie op in?

  • Jouw website moet online gevonden worden: zorg ervoor dat jouw content SEO-proof is (kort uitgelegd: het optimaliseren van jouw content, zodat je goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten van zoekmachines). Denk naast inhoudelijke artikelen op LinkedIn bijvoorbeeld aan een vlog of een filmpje op de werkvloer.
  • Daarnaast kun je kiezen voor betaalde advertenties op Google, Facebook, Instagram of vacaturebanken. Zo verschijnt jouw organisatie in de zoekopdracht van de sollicitant.
  • Zorg er tot slot voor dat jouw organisatie zowel online als offline zichtbaar is. Organiseer eens een open dag of kijkje in de keuken, sta als werkgever op een relevante beurs of flyer in de buurt. Zo maak je jouw recruitment marketing alomvattend.  


Dit artikel is geschreven door Joanne Pennings, adviseur

 

Heb jij de eerste stappen gezet op het gebied van recruitment marketing maar kun je hulp gebruiken bij het schrijven van SEO teksten of het adverteren van jouw vacatures? Ik denk graag mee over deze vervolgstappen en ben bereikbaar via 06 11131464 of per mail: joanne@foqusadvies.nl