Ga naar de inhoud

Recruitmentrollen: de werving specialist

In onze whitepaper ‘Vijf bouwstenen voor succesvol recruitment’ zoomen we in op de mensenkant van recruitment en definiëren we vijf verschillende recruitmentrollen. De afgelopen periode hebben we twee recruitmentrollen al uitgelicht; de procesbegeleider en de business partner.

De volgende rol waar we graag meer over vertellen is die van de werving specialist.


Creativiteit

De werving specialist kent de arbeidsmarkt door en door en gebruikt haar creativiteit om op zoek te gaan naar nieuwe en ludieke wervingsmethoden. Van het aanboren van onontdekte wervingskanalen tot het schrijven van pakkende vacature- en campagneteksten, de werving specialist schudt het zo uit haar mouw. Kortom, als specialist op het gebied van werving weet zij haar creativiteit in te zetten om de juiste doelgroep te benaderen en te enthousiasmeren. 

Analytisch vermogen

Maar alleen creativiteit is niet voldoende, het schrijven van pakkende teksten en het selecteren van passend beeldmateriaal zijn slechts het begin van een succesvolle werving. De werving specialist zet altijd een stap extra om het hoogste haalbare resultaat te behalen. Zij gebruikt daarvoor haar analytische blik en monitort de resultaten van de geplaatste vacatureteksten en campagnes. Welke vacature wordt goed gelezen? Welke beelden slaan wel of juist niet aan? De werving specialist analyseert aan welke knoppen er gedraaid moet worden om het resultaat te vergroten. Daarvoor zet ze verschillende middelen in zoals Google Analytics of een dashboard.

Inschattingsvermogen

Voordat de werving specialist haar creatieve of analytische pet opzet, gebruikt ze haar inschattingsvermogen om de doelgroep goed in kaart te brengen. Haar analytische vermogen komt haar goed van pas bij het opstellen van persona’s en de candidate journey en het gaat haar makkelijk af. Het inschattingsvermogen van de werving specialist helpt haar de juiste aannames te doen en conclusies te trekken over de doelgroep.

Dit was de derde rol uit de reeks. Heb jij al scherp in welke recruitmentrol jij jezelf het meest herkent?

Recruitmentscan

Wil jij jouw recruitmentafdeling en de bezetting daarvan verder in kaart brengen? In onze recruitmentscan nemen wij de afdeling onder de loep. Wij scannen de afdeling door het voeren van gesprekken, observaties en data. Op basis hiervan geven wij een concreet verbeteradvies voor de recruitmentafdeling, waarin we onder andere kijken naar de bezetting.  

Arianne DonkelaarAdviseur Arianne van Donkelaar staat je graag te woord en is bereikbaar via mail: arianne@foqus-advies.nl of telefonisch: 06 48 43 71 86.

 

 

NB: voor de leesbaarheid is in dit artikel gekozen voor de zij-vorm. Daar waar zij/haar staat, kan ook hij/zijn gelezen worden.