De term millennial hoor je vaak terugkomen in organisaties, dikwijls negatief. Millennials zouden handig zijn met technologie en worden gezien als idealistisch. Vaak verkiezen ze flexibiliteit boven zekerheid. Daarnaast wordt er gezegd dat ze bovengemiddeld egoïstisch en wellicht zelfs wat narcistisch zijn. Toch is het enige feit over millennials dat ze tussen 1980 en 2000 zijn geboren.

In het artikelDe blik van buiten: een opvallend groot verloop in de zorg’ wordt al aangekaart dat er in de zorg een hoog verloop is. Een startende verpleegkundige staat niet meer tot aan zijn/haar pensioen aan het bed maar zoekt al snel een kantoorbaan op, een kenmerk van de millennial. Waar ligt dat aan en hoe anticipeer je hierop als organisatie?

Jobhoppers

Het jobhoppen is de millennial niet onbekend, gemiddeld wisselt hij/zij om de drie jaar van baan. Dit heeft alles te maken met het spreekwoord het gras is groener aan de overkant. De millennial is op zoek naar uitdaging, heeft hoge eisen en grote dromen. Ook de (sociale)omgeving legt een hoge druk op de prestaties van deze generatie.

Als organisatie vraagt dit om een andere benadering. Want hoe houd je de talentvolle millennial aan je zijde? Zelf ben ik uit het bouwjaar 1992 en heb ik dus het stempeltje millennial.

Wat bij mij met stip op nummer één staat is mijn persoonlijke ontwikkeling. Mijn tip is dus om een persoonlijk ontwikkel budget aan te bieden zodat de millennial de mogelijkheid heeft zich binnen de organisatie te ontwikkelen en intern door te groeien. Vervolgens is het voor mij belangrijk om doelen te stellen. Dus: maak de millennial belangrijk, laat zien dat hij/zij meewerkt aan een hoger doel in het bedrijf. Hierdoor voelt hij/zij zich gewaardeerd en blijft hij/zij tevreden. Tot slot zijn collega’s een belangrijke factor voor mij. Naast hard werken zijn fijne collega’s en gezelligheid van groot belang. Ontspannen na werktijd door bijvoorbeeld een potje tafelvoetbal te doen trekt de millennial.

Advies

Vanuit Foqus Advies denken we graag met organisaties mee hoe ze in verbinding blijven met de verschillende generaties en in dit geval met de millennial. Dit doen we door een analyse van de huidige situatie zodat zichtbaar wordt waar de verbeterpunten liggen. Om de behoeften van de doelgroep op tafel te krijgen, zal er naar ze geluisterd worden. Ten slotte zal er een bondig en helder advies worden gegeven zodat je als organisatie weet waar je aan toe bent en waar je mee aan de slag kunt gaan.

Meer weten over verbinding met millennials?

Laurentien Korteweg vertelt je hier graag meer over. Zij is bereikbaar via: 06 43287647 en per mail: laurentien@foqus-advies.nl.