Ga naar de inhoud

Verschillen in zorgsectoren: VVT en ziekenhuizen 

Met onze missie ‘de zorg voor elkaar’ ondersteunen wij zorgorganisaties bij diverse vraagstukken binnen de bedrijfsvoering. Wij zijn inzetbaar op de volledige employee journey.⁠ Als junior adviseur krijg ik de kans om ervaring op te doen in de zorg en vlieguren te maken als professional. Inmiddels heb ik bij verschillende zorgorganisaties een kijkje in de keuken mogen nemen. Met mijn ‘blik van buiten’ kijk ik naar wat mij opvalt binnen organisaties. Ik neem jullie graag mee in een aantal dingen die mij zijn opgevallen in de VVT en ziekenhuizen.

Hiërarchie 

Organisatiestructuren binnen ziekenhuizen kunnen complex en stroperig zijn. In vergelijking met andere zorginstellingen zijn ziekenhuizen vaak groter en complexer. Ook het zorgaanbod is uitgebreider door de verschillende specialismen, waardoor er meer ondersteunend personeel bij betrokken is. Dit zorgt ervoor dat beslissingen vaak over veel schijven gaan. Hierdoor kan het soms lang duren voordat je een verandering in het proces kunt bewerkstelligen. 
 

Binnen de VVT (verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg) ligt dit anders. De focus ligt op langdurige zorg en de complexiteit aan ziektebeelden is anders, waardoor er minder ondersteunend personeel in dienst is. De lijnen zijn korter en afdelingen werken vaak meer samen. Het is laagdrempeliger om bij de bestuurder naar binnen te stappen en een praatje te maken. En door de kleinschaligheid is het eenvoudiger een persoonlijke band met je collega’s op te bouwen.

Processen

Doordat de lijnen korter zijn binnen de VVT, zijn processen niet altijd eenduidig en is het vaak maatwerk. Met een vaste structuur of een uitgewerkt proces wordt minder vaak gewerkt. Dit geeft je veel vrijheid in je werk maar kan ook onduidelijkheid geven.    

Binnen ziekenhuizen zijn processen juist meer uitgewerkt. Voor ieder werkproces en elke afdeling is een stroomdiagram en afwijken hiervan is niet gewenst. Dit schept veel duidelijkheid, maar zorgt vaak ook voor stroperige processen. Simpele dingen zoals een melding bij ICT doen of een mutatie goed laten keuren kunnen veel tijd in beslag nemen.

Cultuur

Naast deze verschillen zie ik ook mooie gelijkenissen. Tijdens mijn projecten heb ik veel van de cultuur binnen zowel ziekenhuizen als VVT kunnen proeven. Ik merk in beide sectoren dat er een enorme gedrevenheid is bij de mensen die het werk verrichten. De passie en overgave die ze in hun werk stoppen. Hun verbondenheid met de medemens in een werkomgeving met hoge werkdruk, waarbij ze soms het gevoel krijgen dat daar nooit een einde aan komt. En juist hierom willen wij met onze missie bijdragen aan betere zorg. Ondersteuning bieden en pijn verlichten (of zelfs wegnemen) door organisaties te helpen bij hun complexe vraagstukken.   


Ben jij benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Ik denk graag met je mee: je kunt me bereiken op 06 11131464 of door een mail te sturen naar
joanne@foqusadvies.nl

Heb jij interesse in de mogelijkheden om als adviseur in de zorg aan de slag te gaan? Of ben je zzp’er en wil je je aansluiten bij ons netwerk? Dan maken wij graag kennis met jou onder het genot van een bak koffie! 

Dit artikel is geschreven door Joanne Pennings, adviseur