Ga naar de inhoud

Aan de slag met referral recruitment

Een tijd geleden hebben we in een artikel gepubliceerd over referral recruitment als effectief wervingsmiddel. Destijds hebben we jullie laten kennismaken met referral reruitment en hebben we de do’s en dont’s uitgelicht. Lees het hier nog eens na!

Wellicht is referral recruitment al aanwezig in jouw organisatie, dan is dit een mooi vertrekpunt!  Aan jouw recruitmentafdeling de taak om het verder uit te bouwen. Natuurlijk met als doel om openstaande vacatures in te vullen. Maar waar begin je? We hebben de stappen voor jou op een rijtje gezet.

Waar begin je?

Achterhaal de behoefte

Referral recruitment staat of valt bij het referralbeleid en de opvolging hiervan. Daarom is het essentieel dat het beleid aansluit bij de organisatie en het personeel. De eerste stap is daarom het doen van onderzoek naar de behoefte van het personeel en deze informatie verzamelen. Dit kan door middel van persoonlijke groepssessies of enquêtes. Achterhaal de behoefte naar het soort beleid, beloning, spelregels en opvolging. Doe dit bij meerdere lagen in de organisatie. Kijk ook eens hoe vergelijkbare organisaties dit doen, beter goed gejat dan slecht bedacht.

Analyseer de uitkomsten

De volgende stap is om de uitkomsten van het onderzoek te analyseren. Uiteraard komt het voor dat resultaten ver uiteen liggen, sommige hebben wel behoefte aan een referralbeleid en ander niet. De een wil 250 euro beloning de ander vindt een bosbloemen meer op zijn plek.

Wist je dat het landelijk gemiddelde van een cost per hire ligt op € 4.494 euro? Dat is vrij hoog. Afhankelijk van de beloning die je een personeelslid geeft voor het succesvol aandragen van een kandidaat, zal de cost per hire veel lager liggen.

Ontwikkel een referralbeleid en spelregels

Na het analyseren van de resultaten weet je in grote lijnen waar het personeel behoefte aan heeft. Dit ga je nu verpakken in een referralbeleid en in spelregels. Het referralbeleid gaat over het opvolgen van het referral recruitment, dit is met name relevant voor de ondersteunende diensten. Het beleid bestaat ook uit een implementatieplan om referral recuritment te implementeren in de organisatie. De spelregels zijn compacter en gericht op het personeel. Hierin is onder andere terug te lezen hoe je een kandidaat kan aandragen, wat de beloning is, wie er mee mogen doen en wanneer je de beloning krijgt.

Implementeer referral recruitment in de organisatie

De laatste stap in het opzetten van referral recruitment in jouw organisatie, is het implementeren van het referralbeleid in de organisatie. Hier komt veel communicatie bij kijken en heb je in het implementatieplan al beschreven. Allereerst de goedkeuring op het referralbeleid van bijvoorbeeld een bestuur en OR. Daarna het opstellen van processen en het faciliteren van de vastlegging bij HR/recruitment en de financiële afdeling. Tot slot kom je bij de communicatie richting personeel.

Tot slot

Referral recruitment heeft na het opzetten ook opvolging nodig, want uit het oog uit het hart. Het is daarom belangrijk een aantal personen binnen de organisatie aan te stellen als referral ambassadeur. Ambassadeurs zijn ervoor om referral recruitment onder de aandacht te brengen bij het personeel. Dit kan door middel van een bericht in de nieuwsbrief, een e-mail, posters of een ludieke actie zoals de afdelingen langsgaan met een kleinigheid en een flyer. Deel ook met enige regelmaat referral succesverhalen!

Meer weten over referral recruitment?

Arianne van Donkelaar komt graag een kopje koffie drinken om hierover meer te vertellen. Bel haar voor een afspraak via 06 48437186 .