Voor mijn huidige opdrachtgever ben ik aan het onderzoeken of referral recruitment een effectieve wervingsbron is. Maar wat houdt het precies in? En hoe moet je te werk gaan? Op dat moment werd ik geattendeerd op het webinar van Remote Recruiters over referral recruitment. Mij hebben ze geënthousiasmeerd om te gaan werken met referral recruitment. Krijg ik jou ook zo ver?

Referral recruitment

Veel recruitmentafdelingen zetten referral recruitment nog niet in als wervingsmiddel. En wat is referral recruitment precies? Met dit wervingsmiddel wordt bestaand personeel gestimuleerd om met aanbevelingen te komen voor openstaande vacatures. En dat hoeven ze niet voor niets te doen, sterker nog: de meeste organisaties geven een leuke beloning voor het aandragen van personeel.

Big mistakes
Ik werd tijdens het webinar niet alleen meegenomen in de tips en tops van referral recruitment maar ook in de big mistakes. Want er gaat regelmatig wat mis. Zoals:

  • Er zijn onduidelijke regels;
  • Er is slechte communicatie over de regels en procedure;
  • Men is nalatigheid in de opvolging.

Het gevolg? Verwarring en discussies die ontstaan bij het personeel en die het aandragen van nieuw personeel negatief beïnvloeden.

Zorg voor een duidelijk beleid
Het is belangrijk om jouw personeel te voorzien van een duidelijk referral beleid. Dan weet zowel de recruitmentafdeling als het personeel waar zij aan toe zijn. Hierin hebben we gelijk de onduidelijke regels, slechte communicatie en nalatigheid getackeld. Toch helpt een goed beleid niet direct mee aan het enthousiasmeren van personeel.

Hoe krijg je iedereen mee?
Je moet verrassen en draagvlak creëren. Zo krijg je personeel op jouw referral kar mee. Deel regelmatig succesverhalen, stel referral ambassadeurs aan en waarom zou je niet eens een referral sessie organiseren? Laat teams tegen elkaar strijden om in hun persoonlijke netwerk op zoek te gaan naar die parel. Het team dat wint, krijgt een week lang lunch.

It’s all about the money
Nu hoor ik je denken: ‘wat is een goede beloning voor het aandragen van personeel?’ Dat hangt natuurlijk af van de middelen die de organisatie ter beschikking kan stellen. Wellicht een geldbedrag, een citytrip, een etentje of een cadeaukaart. Let wel op dat je duidelijke afspraken hangt aan de beloningen. Krijg je de beloning wanneer iemand in dienst treedt? Of juist voor een gesprek wordt uitgenodigd? Misschien kan je de beloning per fase opsplitsen? Opties genoeg, maar achterhaal vooral bij het huidige personeel de wensen en behoeften.

Interesse?

Arianne DonkelaarIk deel graag mijn ervaringen met het inzetten van referral recruitment. Neem gerust eens contact op via: arianne@foqus-advies.nl of 06 48 43 71 86.