Ga naar de inhoud

Employee Advocacy: medewerkers als ambassadeur

Menig organisatie is bekend met referral recruitment en maakt hier actief gebruik van. Toch blijven met name recruitmentafdelingen in de weer met het uitlichten van nieuwe werkende wervingsmethoden, zeker in deze krappe arbeidsmarkt. De laatste tijd zien we het gebruik van employee advocacy als wervingsmethode toenemen.  Maar wat houdt het precies in? En past het bij jouw organisatie? 

Bereik van de organisatie vergroten

Employee advocacy is het betrekken van medewerkers om op een authentieke manier de boodschap van jouw organisatie over te brengen. Met als doel: het bereik van jouw organisatie te vergroten net als de uitstraling en authenticiteit hiervan. Het delen van de boodschap gebeurt met name via social media en heeft als resultaat de zoekresultaten en vindbaarheid positief te beïnvloeden. Op deze manier maak je van medewerkers merkambassadeurs! Employee advocacy wordt ook wel gezien als ‘referral recruitment plus’ doordat je huidige medewerkers inzet voor werving van nieuwe medewerkers. (Wil je weten wat referral recruitment is, lees het in dit artikel.)

Versterken van het werkgeversmerk

Het is mogelijk om employee advocacy in te zetten voor het behalen van verschillende doelen. Ten eerste komt het uiten van een authentieke boodschap ten goede van jouw werkgeversmerk. Positieve berichten van medewerkers die publiekelijk vertellen over hun passie en werkplezier bij een organisatie, versterken het merk en geven een organisatie meer karakter. Ten tweede draagt employee advocacy bij aan het succesvol werven van medewerkers. Want hoe sterker het werkgeversmerk, hoe meer mensen zich aan jouw bedrijf willen binden. Kandidaten krijgen op social media een realistisch beeld van de organisatie en dat kan net zorgen voor het extra zetje in de goede richting om te solliciteren! Tot slot draagt het bij aan het behoud van huidige medewerkers, doordat zij als ambassadeur meer eigenaarschap ervaren en zich onderdeel van de organisatie voelen. 

De voordelen van employee advocacy op een rijtje

Employee advocacy levert op verschillende fronten wat op. Een positief werkgeversmerk draagt bij aan de bekendheid van jouw organisatie. Je bent beter zichtbaar voor werkzoekenden en deze kandidaten willen zich (zoals genoemd) eerder aan jou binden. Daarnaast zorgt het voor engagement bij huidige medewerkers met als resultaat een lager verloop. Omdat je beter zichtbaar bent en werkzoekenden graag bij jouw organisatie willen werken, is het aannemelijk dat vacatures sneller ingevuld worden waardoor er minder zorgen zijn over personeelstekorten. Ten slotte zorgt employee advocacy voor blije en gecommitteerde medewerkers! 

Interactie via social media

Bij employee advocacy vraag je verschillende medewerkers om authentieke berichten inclusief beeldmateriaal aan te leveren over hun werkdag. Denk aan ontroerende, leuke of gekke dingen die ze hebben meegemaakt met andere collega’s en/of cliënten. Het aanleveren kan bijvoorbeeld bij de communicatieafdeling die deze berichten vervolgens deelt op social media. Deze pure en authentieke berichten genereren vaak veel interactie. Het is ook mogelijk om er een beloningsaspect aan te koppelen, waardoor medewerkers kunnen sparen voor bijvoorbeeld punten die in te wisselen zijn voor een teamuitje, een boeket, dopper enz. 

Aan de slag?

Wil jij employee advocacy binnen jouw organisatie gaan inzetten? Kom met een concreet plan en rol een beleid uit. Creëer vervolgens draagvlak in de organisatie, dit kan door het aanstellen van een aantal ambassadeurs die de berichten ophalen bij medewerkers. Beleg het proces bij een afdeling en je kunt aan de slag! Er zijn ook applicaties die dit volledig proces ondersteunen, wellicht iets voor jouw organisatie?

Ben je benieuwd of employee advocacy bij jouw organisatie past? Of ben je zoekende naar andere oplossingen voor personeelsverloop, personeelstekorten en de mogelijkheden om jouw werkgeversmerk te versterken? Wij hebben diverse mogelijkheden en gaan hier graag over met je in gesprek. Adviseur Arianne van Donkelaar is bereikbaar via arianne@foqus-advies.nl of telefonisch: 06 48 43 71 86.