Ga naar de inhoud

HR trends in 2023

Ieder jaar vinden er binnen organisaties diverse ontwikkelingen plaats, bijvoorbeeld gebaseerd op de koers of scope in de markt, op uitbreiding of budgetbepalingen van afdelingen. Ook op het gebied van HR verandert er veel, zoals wet- en regelgeving of nieuwe cao’s. Of heel actueel in deze krappe arbeidsmarkt: de plaats van recruitment. De komende tijd delen wij meerdere artikelen over HR trends die ons opvallen en geven wij tips over hoe je zo’n trend kunt toepassen in jouw organisatie. Hierbij richten we ons op de gehele employee journey: Recruitment, Behoud en HR processen.

In dit artikel van adviseur Joanne: Trends binnen Recruitment

1. Flexibele inzet medewerkers

De arbeidskrapte is ook in 2023 in veel sectoren nog niet verdwenen, ook is er nog steeds geen eenvoudige oplossing voor. Het behouden én benutten van het huidige potentieel wordt hierdoor steeds belangrijker. In de zorg merken wij dat hier steeds creatiever mee omgegaan wordt. Flexibel werven krijgt bijvoorbeeld vorm door het aanbieden van werkuren onder schooltijd. En wat te denken van het aannemen van een VIG’er die graag 32 uur wil werken terwijl er maar 24-28 uur formatieruimte is. Dit wordt opgelost door de medewerker op meerdere locaties in te zetten. Door op deze manier met een kandidaat of werknemer mee te denken, is er vaak veel meer mogelijk dan wordt gedacht.

Tip:
Kijk in jouw organisatie eens waar kandidaten op het moment vooral op worden afgewezen. Zie je een tendens in deze afwijsredenen? Ga dan eens het gesprek aan met de afdelingen om te zien of hier een oplossing voor gevonden kan worden.

2. Het schaap met vijf poten

Onlangs heeft het UWV onderzoek gedaan naar de zoektocht naar personeel (NOS, 2023). Hieruit is gebleken dat functie-eisen steeds vaker worden aangepast, denk hierbij aan het aantal jaren werkervaring of de opleidingseis. In de zorg zien we steeds vaker dat er wordt gewerkt met deelcertificaten. Mensen die de overstap naar de zorg willen maken en 2-3 jaar voltijd studeren niet zien zitten, worden in 10 weken klaargestoomd om als Helpende aan de slag te gaan. De drempel wordt hiermee verlaagd. Past iemand binnen de waarden van jouw organisatie? Focus dan op competenties in plaats van kennis. Je zult zien dat dit tot verrassende resultaten kan leiden.

Tip: Neem de functie-eisen voor jouw vacatures nog eens onder de loep. Is het echt nodig dat iemand een hbo-diploma meebrengt, of kan hij via interne trainingen ook de juiste kennis vergaren?

3. Standaardiseren van recruitmentprocessen

Tot slot en dit klinkt misschien voor jou vanzelfsprekend maar dat geldt echt niet voor iedere organisatie adviseren we je ervoor te zorgen dat recruitmentprocessen gestandaardiseerd zijn. We zien namelijk nog te vaak dat sollicitanten in een soort ‘black-hole’ belanden. Kandidaten die nooit iets horen op hun sollicitatie of die na een eerste gesprek niet gebeld worden bij een afwijzing. Denk je dat ze hierna vaker bij jouw organisatie zullen solliciteren of een ander aanraden eens bij jullie te kijken? Die kans is klein. Waarschijnlijk gaan ze naar een concurrent of proberen ze het via een wervingsbureau. Maak dus vaste werkafspraken voor het recruitmentproces. Zorg dat élke kandidaat na 24 uur een eerste reactie krijgt. Bel de kandidaat en vraag naar zijn of haar drijfveren, ook als het profiel niet volledig aansluit op de functie-eisen. Focus hierbij op de competenties zoals in trend 2 toegelicht. Soms betekent dit dat jij de managers intern alsnog moet overtuigen van het aannemen van deze kandidaat. En als de kandidaat echt niet past, wijs iemand dan altijd persoonlijk af met een reden waar hij/zij iets mee kan.

Tip: Maken jullie nog gebruik van Excel? Ga eens na of een ATS systeem iets voor jullie is (in dit artikel kun je daar meer over lezen). Met een ATS systeem kun je de kandidaten van A tot Z volgen, communiceer je in een beveiligd systeem in plaats van per mail en gaat er geen informatie meer verloren.

Meer weten?

Heb jij hulp nodig bij creatief werven of de standaardisering van recruitmentprocessen? Wij hebben veel recruitmentervaring en denken in kansen. Samen kunnen we kijken welke mogelijkheden binnen de organisatie nog onvoldoende benut worden. Bel me gerust met vragen: 06 11 13 14 64 of stuur een mail naar joanne@foqus-advies.nl

Dit artikel is geschreven door Joanne Pennings-Mak, adviseur