Ga naar de inhoud

Recruitment inrichten: vijf praktische tips

Het inrichten van recruitment kan een lastige opgave zijn. De indeling en keuzes worden namelijk bepaald op basis van je organisatie. Een echte blauwdruk is er dus niet. Keuzes zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de grootte van je organisatie, de hoeveelheid vacatures of de doelgroep die je wilt aanspreken. Het spreekt voor zich dat de antwoorden hierop erg uiteenlopend kunnen zijn. 

Maar er zijn zeker een aantal praktische tips waar iedereen mee uit de voeten kan 

1. Maak recruitment een vast onderdeel van je organisatie 

Hoe groot of klein je organisatie ook is (met veel of weinig vacatures) recruitment moet een eigen plek binnen de organisatie hebben. Mensen zijn het hart en de draaiende motor van de organisatie. Zij zorgen voor voortgang en resultaat. Onderschat de impact van recruitment niet. Als recruitment geen vast onderdeel is binnen jouw organisatie, heeft het ook geen focus en daar ontstaat vaak inefficiëntie.  

2. Stel heldere processen op  

Het klinkt simpel en voor de hand liggendMaar in de praktijk zien wij vaak dat de manier van werken in het hoofd van de mensen zit. Maak het jezelf makkelijk door processen vast te leggen. Iedereen binnen de organisatie kan dan terugvinden wat de afspraken zijn rondom recruitment en de werkzaamheden kunnen als dat nodig is eenvoudig overgenomen worden.  

3. Maak gebruik van automatisering 

Wie wil het zichzelf niet makkelijk makenBekijk eens de mogelijkheid om processen te automatiseren. Wist je dat er vaak een koppeling te maken is tussen jouw ATS-systeem en verschillende wervingskanalen om de zichtbaarheid van je vacature te vergroten? Scheelt toch weer tijd als je ze niet handmatig hoeft te plaatsen!  

4. Zorg voor ambassadeurs op de werkvloer 

Enthousiaste werknemers (gedreven door intrinsieke motivatie) zijn jouw ambassadeurs. Op de werkvloer, maar ook daarbuiten. Wie wil er niet met trots over zijn werk praten op een verjaardagsfeestje? Voor je het weet draagt een collega iemand aan voor jouw openstaande vacature.  

5. Maak gebruik van data  

Data. Je ziet en hoort het overal. Ook binnen recruitment is het een steeds belangrijker begrip. Systemen genereren al snel data, die bruikbaar zijn voor analyses. Zo kan Google Analytics of je ATS-systeem bijvoorbeeld inzicht geven in de time to hire of je meest succesvolle wervingskanaal. Handig om verwachtingen te managen én je strategie op in te richten.  

Kun je wel wat ondersteuning gebruiken?

Foqus Advies heeft een methode ontwikkeldwaarin we het inrichten van recruitment passend kunnen maken voor de situatie en wensen van jouw organisatie. Zowel op het gebied van operationele werkzaamheden als tactisch en strategisch beleidDit doen we aan de hand van deze vijf bouwstenen   

Benieuwd hoe we de vijf bouwstenen voor jouw organisatie kunnen inzetten? Of wil je concreet met deze tips aan de slag, maar weet je nog niet hoe? Neem dan gerust contact met ons op via 085-0027531 of info@foqus-advies.nl.

Whitepaper downloaden

Download hier onze whitepaper ‘Vijf bouwstenen voor succesvolle recruitment’