Ga naar de inhoud

Sturen op data, zo maak je als recruiter een goede start

De laatste tijd is de rol van recruiter meer verschoven van ‘jongleur’ naar ‘regisseur’. Waren recruiters eerder vooral bezig met het ‘jongleren’ met cv’s en kandidaten, tegenwoordig stuur je als recruiter veel meer op harde data. Je bent de regisseur achter het mengpaneel en kunt aan verschillende knoppen draaien om resultaten te verbeteren.  

Zoals je wellicht al weet, onderscheiden we binnen Foqus verschillende recruitmentrollen. Een recruiter die veel gebruik maakt van data, is natuurlijk de data-analist (lees er alles over in dit artikel). Als we het hebben over harde data binnen recruitment, waar kun je dan aan denken? We geven je twee voorbeelden: 

Met harde data kunnen recruiters beter targeten op geschikte kandidaten. Stel je voor: je hebt vijf interessante kandidaten verzameld. Aan de hand van de data van deze vijf kandidaten (de profielen), kun je met verschillende middelen targeten op vergelijkbare profielen. Zo gebruik je harde data om een persona op te stellen en gelijkwaardige kandidaten te vinden.   

Een ander voorbeeld is een stap terug in het proces. Harde data geeft jou namelijk ook inzage in de ‘customer journey’ van sollicitanten. Door middel van data kun je hun gedrag onderzoeken. Hoe vaak klikken ze op de link voordat ze solliciteren? Doen ze dit via hun mobieltje? Via welke kanalen komen ze binnen? En op welk tijdstip zijn ze actief? Aan de hand van deze data kun jij ze targeten en de campagne afstemmen op het gedrag van de sollicitanten.    

Welke informatie en data is bruikbaar?  

Wij adviseren je om vooraf te bepalen op welke KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) en managementinformatie je gaat sturen. Wat wil je precies weten en hoe ga je dat meten? Wat ons betreft zijn dit belangrijke KPI’s:   

  1. Time to hire  
  2. ROI (return on investment) per kanaal  
  3. Cost per hire  
  4. Kandidaat funnel  

Wees je er van bewust dat er vaak meerdere interpretaties van deze KPI’s bestaan. Daarom is het belangrijk dat je de data eenduidig in je organisatie meet en interpreteert. Want hier geldt absoluut: ‘garbage in,  garbage out’. Dit doe je door vooraf samen duidelijk te bepalen hoe je dit meet (welke kosten reken je bijvoorbeeld mee in je cost per hire) en dit daarna constant op dezelfde manier te blijven meten.

Data helpt je een businesscase te onderbouwen

Door data op de juiste manier in te zetten in bijvoorbeeld een businesscase, kun je stakeholders (zoals bestuur of directie) mee krijgen. Data helpt je namelijk om beslissingen te bekrachtigen en te onderbouwen. Wil je weten hoe je een overtuigende businesscase schrijft, klik dan op deze link.

We denken graag met je mee welke data belangrijk is voor jouw organisatie en hoe je data in kunt zetten. Neem gerust eens contact op met Ferdinand Vroon: 06 18 95 73 20 of ferdinand@foqus-advies.nl