We zien dat de rol van de moderne recruiter steeds meer verschuift van een ‘jongleur’ naar ‘regisseur’. Waar recruiters eerder vooral bezig waren met het ‘jongleren’ van cv’s en kandidaten stuurt de moderne recruiter veel meer op harde data. Hij is de studioregisseur achter het mengpaneel geworden die aan de verschillende knoppen kan draaien om resultaten te verbeteren.  

Waar kun je aan denken bij het gebruik van harde data in recruitment? Dit zijn twee voorbeelden: 

Met harde data kunnen recruiters beter targeten op geschikte kandidaten. Stel je voor: je hebt vijf interessante kandidaten verzameld. Aan de hand van de data van deze vijf kandidaten (de profielen), kan je met verschillende middelen targeten op vergelijkbare profielen. Zo gebruik je harde data om een persona op te stellen en gelijkwaardige kandidaten te vinden.   

Een ander voorbeeld is een stap terug in het proces. Harde data geeft jou namelijk ook inzage in de ‘customer journey’ van een sollicitant. Door middel van data kan je het gedrag onderzoeken. Hoe vaak klikken ze op de link voordat ze solliciteren? Doen ze dit via mobiel? Via welke kanalen komen ze binnen? En op welk tijdstip zijn ze actief? Aan de hand van deze data kan jij beter targeten en de campagne inrichten op het gedrag van de sollicitanten.    

Welke informatie en data?  

Wij adviseren je om vooraf goed na te denken over op welke kpi’s en managementinformatie je gaat sturen. Wat wil je precies weten en hoe ga je dat meten? Wat ons betreft zijn dit belangrijke KPI’s:   

  1. Time to hire  
  2. ROI (return on investment) per kanaal  
  3. Cost per hire  
  4. Kandidaat funnel  

Wees je er van bewust dat er vaak meerdere interpretaties van deze KPI’s bestaan. Daarom is het belangrijk dat je de data eenduidig in je organisatie meet en interpreteert. Want hier geldt absoluut: ‘garbage in, garbage out’. Dit doe je door vooraf duidelijk samen te bepalen hoe je dit precies meet (welke kosten reken je bijvoorbeeld mee in je cost per hire) en dit constant op dezelfde manier te blijven meten.   

Zie je door de data het bos niet meer?  

We denken graag met je mee welke data belangrijk is voor jouw organisatie en hoe je deze kunt inzetten.
Neem gerust eens contact op met Ferdinand Vroon: 06 18 95 73 20 of ferdinand@foqus-advies.nl