De kern van een recruitmentafdeling is het werven van geschikt personeel. Een valkuil is echter om je direct te richten op de werving zonder dat ‘de achterkant’ goed op orde is. Bij de ‘achterkant’ gaat het onder andere om duidelijke afspraken over verantwoordelijkheden.

Werving is belangrijk, maar werkt pas naar behoren als de processen op orde zijn en het duidelijk is welke rol mensen hebben (zie artikel vijf belangrijkste bouwstenen van een goedlopende recruitment afdeling). De werving en het aantrekken van personeel kan nog zo goed gaan, maar als je ze binnen de kortste tijd aan de achterkant verliest, ben je snel weer terug bij af.

WERKENBIJSITE IS JOUW VISITEKAARTJE

De werkenbijsite of vacaturepagina is voor de werving een belangrijk kanaal. Zorg er voor dat deze goed op orde is en er mooi uit ziet. Je laat kandidaten tenslotte via elk kanaal op deze website landen. Het is jouw visitekaartje van de organisatie.

De meeste organisaties rond de 200 medewerkers hebben een werkenbijsite. Het is dan ook het nummer 1 instroomkanaal. Voordeel van een werkenbijsite: je kunt alles digitaal doormeten (data!) en je kunt mensen hier eenduidig naartoe sturen.

ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE: WAT STRAAL JE UIT?

Daarnaast is voor de werving een goed doordachte arbeidsmarktcommunicatie van belang: hoe uit je je? Wat straal je uit? Wat zijn je kernwaarden? Op welke kanalen zit je? Denk er ook aan eerst je doelgroep in kaart te brengen voordat je content gaat delen. Ook hier komt je datagedrevenheid om de hoek kijken. Koppel je werkenbijsite aan je ATS-systeem. Zo kan je bijvoorbeeld doormeten welk kanaal wat oplevert.

OOK EEN GOEDE BASIS NODIG?
Kan jouw organisatie wel wat ondersteuning gebruiken bij het (verder) opzetten van een goede basis van je recruitment afdeling? Wij bieden advies, projectmanagement en detachering. Lees hier hoe we Ipse de Bruggen en Schakenbosch hebben ondersteund in hun werving.

Bel voor meer informatie gerust eens met Ferdinand Vroon: 06 18 95 73 20.