Ga naar de inhoud

De werkenbij-site: het hoe en waarom 

Wat is een werkenbij-site?

Tegenwoordig hebben de meeste organisaties vanaf ongeveer 200 medewerkers een werkenbij-site. Dit is een aparte website waarop alle informatie over het werken bij een organisatie te vinden is. Vroeger gaf je als zoekopdracht ‘vacatures’ en kwam je uiteindelijk op de juiste pagina terecht. Maar tegenwoordig zoek je gewoon via Google of een andere zoekmachine op: “werken bij [naam van organisatie]” en je komt direct op de juiste plek. Een werkenbij-site is veel vindbaarder dan een vacaturepagina op een website. Is het ook iets voor jouw organisatie?

Door de krapte op de arbeidsmarkt kom je als grotere organisatie niet meer weg met alleen een vacatureoverzicht. Een goede werkenbij-site is een visitekaartje voor jouw organisatie met informatie die afgestemd is op kandidaten. Het geeft ze een goede indruk van jouw organisatie als werkgever.  

Doel van een werkenbij-site

Het doel van de werkenbij-site is dus het in de etalage zetten van je organisatie en de site is gericht op de kandidaten die je probeert aan te trekken. Uitgangspunt voor een bezoeker zal altijd zijn “what’s in it for me”. Het is daarom belangrijk dat je denkt vanuit de kandidaat. Op de pagina leg je uit wie je bent als bedrijf (cultuur), wat je doet en waarom. Maar vooral ook waarom iemand graag bij déze organisatie zou willen werken: wat maakt jouw bedrijf uniek? Door hier veel aandacht aan te besteden, krijgt een toekomstige werknemer een goede indruk van waar hij of zij terechtkomt. 

De 
werkenbij-site kan gekoppeld worden aan een ATS-systeem (kandidaten volgsysteem). Hierdoor kun je precies zien wie vanaf welke kanalen solliciteert. Je ziet op welk kanaal je het beste kunt inzetten om kandidaten te bereiken en het geeft een goed beeld van je doelgroep(en). 

Hoe richt je de werkenbij-site in? 

Veel werkenbij-sites bestaan uit één landingspagina zonder achterliggende pagina’s waar je op moet klikken. Darbeidsmarktcommunicatie is gericht op de kandidaat die de organisatie wil aantrekken. Laat hierin vooral weten wat jullie te bieden hebben. Weet je niet wie jouw ideale kandidaat is? Zet dan een sessie op touw om candidate persona’s te ontwikkelen. Daarmee breng je je doelgroep in kaart en achterhaal je wat de doelgroep belangrijk vindt. 

De achterkant van een werkenbij-site 

Wat betreft de achterkant van je werkenbij-site zijn er twee opties: je kiest voor een ATS-module mét ingebouwde werkenbij-site of een aparte werkenbij-site met een koppeling naar je ATS. Het voordeel van de eerste optie is het gemak: alles staat bij elkaar. Daarnaast is het vaak goedkoper. Nadeel is dat je veel minder de mogelijkheid hebt tot styling van de pagina. De tweede optie is duurder, maar geeft wel meer mogelijkheden. Wel moet de koppeling met de werkenbij-site goed ingericht worden. 

Bij een uitgebreid ATS-systeem is het vaak ingewikkelder om alles zelf te doen. Je kunt er dan ook voor kiezen om het via een bureau te laten doen, dan wordt meteen je huisstijl helemaal meegenomen.  

Belangrijke onderdelen op de site

Je begint op je werkenbij-site met de informatie die het belangrijkst is. Het is misschien een inkoppertje maar dat zijn natuurlijk de vacatures. Die zet je in een duidelijke lijst bovenaan je pagina, verdeeld in goede koppen. Je wilt immers dat je vacatures goed gevonden worden. Een bezoeker moet makkelijk kunnen navigeren. Heb je niet zoveel vacatures zet ze dan op soort. Voorbeeld: een zorginstelling heeft natuurlijk zorgfuncties, maar ook ondersteunende en facilitaire functies. Dat is een prima verdelingEr zijn echter ook instellingen die honderden vacatures hebben. Kies dan voor een filterfunctie zodat de bezoeker kan filteren op bijvoorbeeld locatie, aantal uur, soort afdeling etc. 

Een ander belangrijk onderdeel is dat je laat zien wat je doet en waarom een kandidaat juist bij jullie zou willen werken. Nogmaals: het is belangrijk dat áltijd als uitgangspunt te nemen. Wat goed werkt zijn bijvoorbeeld testimonials waarin medewerkers vertellen hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Korte filmpjes op locatie doen het ook goed. Houd de site boeiend en zorg voor afwisseling. Kies voor een goede mix, bijvoorbeeld tekst, een filmpje en/of wat foto’s en een mooie infographic (bijvoorbeeld over hoe de sollicitatieprocedure er uitziet).  

Kortom, doe er alles aan om het voor de sollicitant makkelijk te maken en een goed beeld van je bedrijf te krijgen. 

Wie zijn er betrokken en wat is er nodig? 

Recruitment en communicatie en de managers zijn in ieder geval betrokken, daarnaast wellicht een marketingbureau en eventueel een bureau om een filmpje of foto’s te maken. Houd in het budget rekening voor dit soort extra kosten. Daarnaast kunnen er kosten zijn voor de aanschaf van een ATS-systeem. Vanaf 20 aannames per maand is een ATS wel een mustNadat de werkenbij-site live gaat, moet hij natuurlijk bijgehouden en onderhouden worden. Het is aan een organisatie zelf of dat bij recruitment en/of communicatie komt te liggen.  

Tot slot: een paar extra tips 

  • Het klinkt heel logisch maar… vergeet de vacatures niet. Zorg dat ze actueel zijn en dat de teksten up-to-date zijn en goed geschreven. Herschrijf de teksten op de site zo nu en dan.
  • De werkenbij-site moet goed aansluiten bij de cultuur van jouw organisatie. Het is belangrijk dat de inhoud overeenkomt met wie je als bedrijf werkelijk bent. Het zou jammer zijn als het gecreëerde beeld voor nieuwe werknemers niet met de werkelijkheid strookt. 
  • Vergeet in het proces je social mediakanalen niet zodat vacatures gedeeld kunnen worden.
  • Besteed aandacht aan contactgegevens en bereikbaarheid: de mogelijkheid om te chatten is voor kandidaten heel prettig. Daarmee houd je de drempel zo laag mogelijk om contact op te nemen.  

Arianne Donkelaar
Dit artikel is geschreven door onze adviseur Arianne van Donkelaar. 

 

Ondersteuning nodig? 

Wij denken graag met je mee over de aanpak en content van je werkenbij-site? Of heb je vragen over de aanschaf van een ATS-systeem? Neem contact op met adviseur Arianne via: arianne@foqus-advies.nl of 085-0027531.