Is het een buzzwoord in recruitment, een strategie of marketinginstrument? Een Employer Value Proposition (EVP) kent veel definities en kan op verschillende manieren worden toegepast. Wat is een Employer value propositie en wat kun je er mee? In dit artikel leggen we het je beknopt uit.
Wat is een Employer Value Proposition?
‘Een EVP is jouw authentieke en unieke verhaal over wie jij bent en wil zijn als werkgever.’
Het omschrijft jouw unique selling points; waarom iemand bij jouw organisatie moet komen werken. Als er veel vacatures zijn, bijvoorbeeld in de zorg, is een EVP daarom heel belangrijk. Maar wat is dat verhaal dan? In grote mate ligt dat al binnen je organisatie, de kunst is alleen om het boven water te krijgen. En daar kunnen wij jou bij helpen.
Foqus Advies heeft een eigen methodiek ontwikkeld om het unieke verhaal van jouw bedrijf te verkrijgen en vervolgens te verwerken in een aantrekkelijke propositie van ongeveer tien regels. Deze propositie kun je gebruiken in je vacatureteksten, je organisatie statement, je arbeidsmarktcommunicatie. Kortom, het zal dienen als dé basis van hoe jij jezelf als een aantrekkelijke werkgever op de markt zet.
Onze EVP–methode bestaat uit de volgende onderdelen:
- Arbeidsmarktcommunicatie: wat communiceer je naar je arbeidsmarkt?
- Werknemersbeleving: hoe zien jouw huidige werknemers jou als werkgever?
- Pullfactoren > waarom kiezen om te werken voor…
- Missie/visie van de organisatie: welke richting gaat jouw organisatie op?
- Het gewenste kandidaatprofiel: wat voor soort mensen wil je aantrekken?
Zo maak je je bedrijf onderscheidend
Wat onze methodiek onderscheidend maakt is dat we niet alleen kijken naar de buitenkant (wat voor werknemers wil je bereiken?), maar ook naar de binnenkant (wat vertellen je huidige werknemers over jou als werkgever). Je bent als organisatie in je verhaal namelijk pas echt onderscheidend als het authentiek is. Als je in je vacatureteksten een gezellige sfeer belooft terwijl er heel veel onvrede heerst bij je werknemers dan ben je natuurlijk niet authentiek.
Wij dagen je uit om na te denken over of je van binnen waarmaakt wat je aan de buitenkant belooft. Twijfel je hierover? Dan doet een kandidaat dit wellicht ook. Het EVP–traject van Foqus advies kan dan uitkomst bieden om het echte verhaal van jouw organisatie boven tafel te krijgen.
Ook een Employer Value Proposition?
Wil je ook voor jouw bedrijf een Employer Value Proposition opstellen? Wij bieden graag ondersteuning. Neem contact op via e-mail: ferdinand@foqus-advies.nl of telefoon: 085-0027531.
Geef een reactie